Päris oma asja ajamise kõrvalt olen tegevuses ka ühe teise ettevõttega. Minu endine tööandja oli firma vahepeal puhkereziimile pannud ning eelmisel aastal kutsus ta mu sinna tagasi – teen kujundustööd (pigem tehniline) ning korraldan nn tootmist, samuti sättisin korda kontori (sellest kindlasti kirjutan veel). Minu esimene oluline projekt oli uue weebi tegemine. Sellest ma siis nüüd kirjutangi.

Päris ausalt öeldes – see oli minu esimene kodulehekülje kujundamine. Ma isegi ei teadnud algul, millest alustada. Milline see leht peaks olema? Lapse I-pad inspiratsiooniks, tegin oma esialgse visandi. See aga sai kohe kõrvale tõstetud, sest oli liiga võõras ja users experience vastane jms. Lugesin siis veebidisainimise kohta hulga materjale, käisin kodulehe disainimise koolitusel ja asi läks minu jaoks üha raskemaks. (Teadmatus on õnnistus!)

Selle veebi tehniline pool ehk lehe päris internetti panemine jäi ühe teise isiku hooleks (IT-mees ma ei ole!). Kui sain teada, et programm (Corel), mida ma kujundustöödeks kasutan, ei sobi mitte veebi tegemiseks ning koduleht peab olema tehtud Adobe Illustraatoriga (layersid ja puha!), sattusin veel suuremasse segadusse! Ega siis midagi – ostsin litsentsi ja downloadisin programmi ja hakkasin AI-d kasutama õppima. Kas teate, kui raske on midagi ümber õppida?! Uue õppimine on põnev aga ümberõppimine – see on hoopis oma harjumuste muutmine!

Pärast pikka ja põhjalikku enesekoolitamist ja lugemist ja katsetamist tegin kodulehe teise versiooni, mis järgis reegleid ja tavasid jne jne…. Selle versiooni aga tõstsime jälle kõrvale, sest see oli nii “tavaline”! Ma ei tunnista, et see kole oli või et mulle ei meeldinud, aga see oli lihtsalt liiga tavaline – nagu mõne firma konkurendi oma. Ja mul on selline varakeskealine kriis, et ei taha enam tavalisi asju teha (maitseküsimuse jätaks siinkohal kõrvale).

Läksin oma disainiga uuesti esialgse versiooni peale – I-padi ja nutitelefonidest tuttavate appi-de kastide juurde. Tulevikuennustused (et üha enam kasutatakse internetti just nutiseadmetega) panid mõtlema ka selle peale, et kuidas teha firma koduleht nutiseadmesõbralikuks. Ja jälle sai asjatundjate veebiinimestega vaieldud – küll see on võõras ja too ei sobi, küll kasutajate jaoks on see liiga lihtne disain liiga keeruline mõista jne jne. Mõne arust oli disain liiga vanamoeline, teise jaoks liiga uudne. Mõne arust peaks infot ja teksti rohkem olema, teise arust võiks pildid suuremad olla, sest tühja ruumi on liiga palju….lõputu seletamine ja põhjendamine ja ümberkorraldamine. Kui mul vahepeal täismasendus tuli – appi! ma ei oska! Lõppude lõpuks on see mu esimene veeb ja esimene AI töö!  – siis ütles sõber midagi seesugust: “kui sa ise millessegi usud, siis tee seda! kuula nõu aga tee seda, mis usud!” No ma siis võtsin mõnes asjas nõu kuulda, lihtsustasin veidi – kaotasime varjud kastide all jms ning siis ta saigi valmis! Minu jaoks.

Kodulehtede tegemisel on disain üks osa – see sai nüüd minu tehtud ja olen selle üle väga uhke. Teine osa on muidugi funktsionaalsus – et mis info ja mida mis link teeb. Enne kui disaini peale üldse mõtlema hakkasin, panime paikka, mis kodukal olema peab, mis otstarvet ta rahuldama peab jms. Töö jooksul sai ka funktsionaalsust lihtsustatud ja info miinimumini viidud. Iga lisa tähendab tööd ja raha – toodete kataloogid, tellimuse otse esitamine jms – kuna plaanis on nagunii veebipood eraldi teha, siis jäid sellest kodulehest kõik need “lisafunktsioonid” välja. Minu kinnisidee oli, et puuduks tavapärane menüü üleval reana või küljel veeruna.

Kodulehtede tegemise kolmas osa – tehniline ehk veeb päris internetti üles panna – seda ma ei oska. Appi tuli meile Mihkel Rätsep. Tema soovitas ka disaini veidi lihtsustada – kaotada kastidel varjud ja mõned nooled jms. Eks ta veidi muutis ka lehe funktsionaalsust. Mina tahtsin, et liikumine toimuks külgedele (arvutis nooltega, nutiseadmel niisama küljele lohistades), tema pani liikumise ikka üles-alla toimuvaks. Kusjuures ma ikka arvan, et minu idee oli ägedam! Aga tal on muidugi õigus – lehte ei teinud me ju endale, vaid klientidele. Mihklit tahan ikka veel kiita – vaatamata sellele, et ta mu ideid (vähemalt alguses) ei toetanud, tegi ta hästi seda, mida tegi! Ja mis põhiline – me saame ise oma kodulehte hallata (eelmine firma veeb seda ei lubanud ja see tekitas probleeme).

Igatahes on nüüd see koduleht valmis! Võttis aega mõned kuud kauem kui plaanis oli. Mina ise olen sellega väga rahul ja eks aeg näitab, kas mul oli õigus kui ütlesin, et meie kliendid ei ole rumalad, nad võtavad uue lehe omaks ja oskavad sellel liikuda. Näiteks saab üleval logole klikkides alati tagasi esilehele. Nagu kirjutasin juba, ei ole lehel nn poe otstarvet – asju selle kaudu tellida ei saa. Küll aga on üleval kataloogid, mille tooteid firma müüb. Hinnapakkumist tuleb siiski kliendihaldurilt küsida.

Vaadata saad kirjeldatud töö tulemust: www.reklaamikink.ee – aja jooksul lisandub sinna veel pilte tehtud töödest jms.

Tegelikult tegin ma valmis ka veebipoe lehe. Aga seal tuli järgida ikkagi kasutusmugavust ja harjumust ning midagi erilist selle lehe disainimisega teha ei saanud. Eks ta üks suur matemaatika oli – veebipoes paneb ikkagi funktsionaalsus disaini paikka. Loodan, et varsti saab ka see leht üles!